En hyllning och en gosig Taekwondo-fot på läppen

Känner att jag vill berömma SVT för deras OS-bevakning, och Kina för att de varit så... Kina, typ. Härliga, glada människor i ofantliga 1.3 miljarder upplagor, bortkörda och trampade på som om de vore 'Sim City'-prickar, synkroniserat överlyckliga med sina fotomobiler och öppna munnar på läktarna, otröttligt skanderande "KINA! KINA! KINA!" vilken liten kines som än tävlade. Hur kan man undgå att charmas?
 
Min kanske favoritscen i den aspekten var när Liu Xiang, hela folkets favorit och nu även min, hoppade runt som en skadad kanin, slutligen insåg verkligheten och drog sig ur inför över 90.000 stumma åskådare, grinade, såg sin coach stortjura, bad om ursäkt till nationen och fick, enligt rapporterna, styrets stöd. Ordern till folket var att stötta honom så han i framtiden kunde göra moderlandet Kina stolt. Bäst av allt: den kinesiska tjejens svar på reporterns fråga om varför hon gillade Liu Xiang så mycket - "because I'm chinese". Där satt den :) I min hjärna låter det lika stort och speciellt som av sin livspartner bli älskad för att man kan andas.



Oavsett allt man kan tycka om kommunismen, Tibet och whathaveyou vi svennar här borta väl egentligen inte vet eller fattar ett skit av så var det klass på detta OS, en klar överraskning för mig i hur oerhört kul det var att följa. All heder till Kina på den punkten - om trettio år tror jag att jag kommer minnas detta som det bästa OS:et jag sett. Beijing var värd både en Phelps och en Bolt. Och Jörgen! 


Men ett evenemang är ju inte mycket om det inte tas om hand på rätt sätt, och där tycker jag att SVT borde applåderas. Medan TV4 lyckades få något så stort som ett fotbolls-EM att kännas som en liten häftig alpturnering balanserade SVT gigantiska OS överlägset mycket bättre. Det handlar ju om att nå fram, bjuda in tittaren - precis som all typ av berättande gör. TV4 tycker jag hade flera plus också men mest minns jag oinspirerade uppladdningar inför match, självupptagna journalister, enorma reklamavbrott. Slog på både BBC och ESPN i slutet av turneringen och förstod hur jag till viss del slösat bort ett stort mästerskap som egentligen inte var den lilla alpcup TV4 förmedlade.

För den som missade det, den som inte håller med mig, den som kanske skiter fullständigt i OS: kolla bara tio minuter
Lind/Videmyr-sammanfattning här för själva kärnan av alltihop, berättat väldigt bra tycker jag. Smaken är ju som röven och allt det där men för egen del föredrar jag tveklöst SVT framför TV4 i sådana här sammanhang. En avslappnad, glad André Pops som skickligt styr och får det att funka hellre än en Ola Wenström som skrattar och ler och på många sätt gör samma sak - men med en så annorlunda inställning känns det som. SVT-nissarna sätter historien främst, och det vinner alla på när förutsättningarna är så bra som de är. Hellre Lind-Kappelin-Lagergren-Karlsson-Kjellman och de övriga som för SVT försöker gå på djupet än någon halvrolig men ytlig TV4-Max som åker runt och filmar sig själv glad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback