Och jag som ville så väl

Något jag genom livet varit duktig på är att försätta mig i onödigt problematiska situationer, nog särskilt med personer jag inte riktigt lyckas nå som jag önskar. Jag har ju hört det här om att dåren förblir dåre, att man inte ska prata spanska med en polack och så vidare - men vadå, man måste ju försöka! Tänk så hemskt om alla slutade, och är jag kaxig nog att tycka de behöver mina fantastiska råd så får jag väl bjuda på några misslyckanden då och då.


I somras fick jag ett erbjudande om att bli den svenska rösten till en spanskproducerad GPS - självklart något jag skrattade högt åt med min mesröst men tackade ja till. Skitkul grej ju, "SÅ TAR DU HÖÖÖGER!" Vi mailade lite fram och tillbaka, hela projektet började verka alltmer snurrigt och amatörmässigt och när jag för egen del gett upp så valde jag att göra en sån här grej man avråds från - försöka ge konstruktiv kritik. På ett så fint sätt jag bara kunde - i all vänskaplighet liksom - tyckte jag mig kunna bidra till en förbättring av det autosvar på mail de gav som förstaintryck:


"We will answer you shortly, after of look your request"


Det där var ju kanske inte helt korrekt engelska dårå. Så jag skrev ett, tyckte jag själv, jättesnällt mail - "not at all to be rude" - med bättre språk och fick följande till svar:


Hi,
This is JAM (Jamlocuciones Owner).
Sorry Mr. N. M. Erlingmark not at all to be rude, but my company is fully serious and professional ...Ok?. I 'm in this bussines 20 years...Ok?.
I know many companies that write in a perfect english or without "color tornados" and they are very "little professionals" or simply stupid or thieves.
Do you prefer that we speak in my own langue, spanish, the enxt time?.
And yes, of course...Our company work around the world and we "speak" or use a commercial and international english with many accents and different expressions and obviously we can not speak too well as a native "as  you".
Would happen the same if you try speak in spanish like me,heheh
By the way, You know... really the "authentic"  ENG and SPA languages only are the SPA and ENGL spoken in SPAIN and UK because the other SPA and ENGL langs. are simply accents or "different evolutions" of our langs.
Have a nice day there...and please "thinking in yourself and your abilities" before of do any critic to any other collegue...


Mhm, det där gav ju inte direkt de resultat jag hoppades på - och vi blev nog inte bättre kompisar. Och visst, karln verkar ju känslig och snurrig, men... klart man i sin divighet måste försöka hjälpa stackaren - det där håller ju inte. Så jag svarade:


Hi,


well, as I said, that wasn't at all meant as critizism - I'm simply trying to help you here. If I'd think about hiring you, find spelling like "bussines" and such, I'd think that if you can't even get the language right, you're probably not good at the rest you do either. Get my point? I don't want to lower your spirits here, but do consider a proofreader when you want to make certain that it's flawless. And an auto-reply with such shitty English doesn't give a good first impression, I assure you. Neither does "proffesional" in the subject field.


Just trying to help amigo :) And I'm not a native speaker - I'm from Sweden.


Jovisst, kaxig svenne där, speciellt med det överlägsna slutet. Men en vettig person borde ju förstå att jag redan från början ville väl, tyckte jag. Vänskaplig gest, bryr mig om min medmänniska, fin kille liksom. Det verkade han ha insett i sitt nästa svar:


Hey again Mr.Perfect ...
We have not asked you assistance or help. Ok?.
Hahahahaha, .. wel,..and if you are swedish, .. Why "shitty" are you criticizing our way of write in English?.
Sorry, I do not have time for such nonsense with people like you.
Please, no more mails ... have a nice day there and good luck in the future( you will need it if you speak in this way with your potential customers like us).


Ingen idé att svara på det där såklart - redan hade jag ju bara ställt till med elände istället för något annat. Han nådde fram med sina poänger bättre än jag. Och samma fina "we will answer you shortly, after of look your request" stod kvar i autosvaren.


Ikväll fick jag ett massmail från denne fascinerande man om en lägenhet han ville sälja, skickad till denna kontakt ur hans adressbok:


LOCO niclaz e. (SUECI)
[email protected]


 


Man kanske borde slå till? Kompispris? Fin toa ju.

Kommentarer
Postat av: mikaela

alkis

Postat av: Mikaela

nu har jag gjort lite reklam av er på min blogg:D snällt va?

2009-03-18 @ 22:01:10
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: mikaela

uppdatera din bloggg!

2009-03-25 @ 09:39:06
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: Anonym

uppdatera, 3 månader sen!

2009-05-20 @ 19:40:34
URL: http://mikaelaelisacharlotte.blogg.se/
Postat av: xiaoxin

uppdatera din bloggg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback