Två veckor Iñárritu

Under två veckor har livet rullat som på en berg- och dalbana utan trista partier. Onsdagen den 25:e fyllde jag just 25 år - och där började kalasen. Firande tillsammans med familjen och nära vuxna förgyllde den första kvällen, gänget hade en superkul gokart-afton två dagar senare (som jag dessutom vann) och själva firandet avslutades sedan med det mysigaste födelsedagsbarty jag varit på. Käre Emil och jag bjöd våra crews till hans uppdelade hem och lyckades - verkade de flesta tycka - göra något bra av så vitt skilda ingredienser att jag konstant log av bara tanken på hur komisk kompotten var. Hos mig chillades det så vi kan känna oss lugna till årsskiftet tror jag. Tack! 

Njutdags

Som i de bästa av filmer har det varit en sådan balans och rytm att jag mestadels varit uppslukad, då och då med de där magiska scenerna som förvandlar små ögonblick till stunder man förmodligen kommer minnas under resten av sitt liv. Nån sekund här och där, ett tajmat leende, MSN-natten med M, starten av gokart-finalen med 'Teardrop' i öronen, det där fotot, skratten, Max-besöket, den osynliga tandställningen, Tess och monopol-ghettot, "En Passion", den svarta för stora tröjan med de mjuka små händerna som tittade ut, "jihad", den nära vinkeln på de stora, stängda ögonen med perfekta ögonfransar, minerna, tryggheten, bussresan bort, stämningen efteråt. Privata och säkert trista ögonblick att läsa om - men för mig var det små mästerverk. Massvis.

För min del var den följande onsdagens besök på 'Babel' det sista kapitlet av firandet. Alejandro González Iñárritu har gjort två filmer tidigare som bägge platsar på min topp tjugo-lista, 'Amores perros' och '21 grams', så förväntningarna var enorma - och befogade. Jag älskar killen... i sina stunder är han nästan överlägsen. Gud, ge mig hans skill! Och hoppas han förstår hur tacksam en fjant som jag är över hur han lyckas.
 
På väldigt många sätt påminner filmerna om mitt liv just nu med en hög, jämn nivå som kryddas med fantastiska scener, religiösa för mig. Varenda dag har haft något speciellt, underbart komponerade också tack vare herrar Massive Attack, Lyheden, Fyrek, Orange & Tusnelda och Boards of Canada. Och så la lady M då... jo, livet som 25 har hittills varit en riktig feel good-film.

Igår fantiserade jag ihop en toppfilm med några magiska ögonblick jag hoppades skulle bli denna dag, men det sket sig. Istället tog jag min söte lillebror Alec och såg 'Babel' igen, njöt ännu mer, satt som förälskad på bussen till jobbet efteråt och fnissade åt hur lycklig jag är just nu. Man får passa på så länge det varar - imorgon kanske någon har bajsat ned hela huset (det vore iofs ganska kul det med).

Kommentarer
Postat av: SMÄM

Hej kompis :) Kul att höra din syn på Babel. Jag tror det kommer växa på mig. När jag gick ut ur biosallongen (gick nästan ut innan den slutade då barnen gick utan vatten helt uttorkade i öknen) kände jag mig lite tom. Det var jobbigt nästan. Men ändå vackert. Jag vet inte... Den var speciell helt klart.

Postat av: Gunilla H

Bra!

Postat av: Augustelizabeth

This site is professional and to the point.

2008-10-27 @ 08:37:27
URL: http://augustelizabeth.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback